MEMORANDUM
PERSEFAHAMAN ANTARA KERAJAAN MALAYSIA DAN KERAJAAN NEGERI SELANGOR BERHUBUNG
PENSTRUKTURAN SEMULA INDUSTRI BEKALAN AIR SELANGOR
MEMORANDUM PERSEFAHAMAN
INI bertarikh hari bulan
Februari 2014 antara KERAJAAN MALAYSIA (yang diwakili oleh Kementerian Tenaga,
Teknologi Hijau dan Air) dan KERAJAAN NEGERI SELANGOR.
A. MENGAMBIL MAKLUM akan pelaksanaan penstrukturan semula industri bekalan air di Selangor oleh Kerajaan Negeri Selangor sebagai suatu keperluan yang berterusan bagi meningkatkan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Negeri Selangor, serta mengambil kira perkhidmatan bekalan air yang lebih mampan dan efisyen bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Wilayah Persekutuan Putrajaya.
B.
MENGAMBIL MAKLUM bahawa Kerajaan Persekutuan sedang
melaksanakan Skim Bekalan Air dari Pahang ke Selangor yang mempunyai dua
komponen iaitu Projek Penyaluran Air Mentah dari Pahang ke Selangor, mengambil
kira Memorandum Persefahaman antara Kerajaan Negeri Pahang dan Kerajaan Negeri
Selangor mengenai pembekalan air mentah bertarikh 27 Mac 2001 dan Perjanjian
Jual Beli Air Mentah antara Kerajaan Negeri Pahang dan Kerajaan Negeri Selangor
bertarikh 22 November 2007 dan lanjutan dari itu, Projek Loji Rawatan Air
Langat 2 dan Sistem Agihan (selepas ini dikenali sebagai “LRAL2”) merupakan
satu langkah jangka panjang untuk menjamin bekalan air yang berterusan di
Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.
TERMA-TERMA MEMORANDUM
PERSEFAHAMAN INI ADALAH SEPERTI BERIKUT:
1. Dasar Kerajaan Persekutuan adalah bagi penstrukturan semula industri perkhidmatan bekalan air seluruh negara dilaksanakan melalui pengambilalihan pinjaman berkaitan bekalan air yang dibuat oleh Kerajaan-Kerajaan Negeri dan/atau syarikat-syarikat konsesi daripada Kerajaan Persekutuan dan institusi-institusi kewangan oleh Pengurusan Aset Air Berhad (“PAAB”), syarikat milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan. Sebagai balasan Kerajaan-Kerajaan Negeri akan menyerahkan aset dan tanah berkaitan dengan perkhidmatan air kepada PAAB yang akan membiayai kos modal pembiayaan bagi pembinaan aset air yang baru, membaik pulih dan menaik taraf aset air sedia ada. PAAB akan memajak semula tanah dan aset air kepada operator bekalan air negeri dengan sewa pajakan yang akan ditentukan antara Kerajaan-Kerajaan Negeri dan PAAB.
1. Dasar Kerajaan Persekutuan adalah bagi penstrukturan semula industri perkhidmatan bekalan air seluruh negara dilaksanakan melalui pengambilalihan pinjaman berkaitan bekalan air yang dibuat oleh Kerajaan-Kerajaan Negeri dan/atau syarikat-syarikat konsesi daripada Kerajaan Persekutuan dan institusi-institusi kewangan oleh Pengurusan Aset Air Berhad (“PAAB”), syarikat milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan. Sebagai balasan Kerajaan-Kerajaan Negeri akan menyerahkan aset dan tanah berkaitan dengan perkhidmatan air kepada PAAB yang akan membiayai kos modal pembiayaan bagi pembinaan aset air yang baru, membaik pulih dan menaik taraf aset air sedia ada. PAAB akan memajak semula tanah dan aset air kepada operator bekalan air negeri dengan sewa pajakan yang akan ditentukan antara Kerajaan-Kerajaan Negeri dan PAAB.
2. Kerajaan Persekutuan bersetuju membenarkan Kerajaan Negeri Selangor melaksanakan penstrukturan semula industri bekalan air Selangor melalui penggabungan (consolidation) di bawah suatu syarikat milik Kerajaan Negeri Selangor Kumpulan Darul Ehsan Berhad (“KDEB”). Syarikat-syarikat yang terlibat yang pada masa ini mengendalikan perkhidmatan bekalan air secara konsesi (“Syarikat-Syarikat Konsesi Air”) adalah seperti berikut:
(i) Syarikat Bekalan Air
Selangor (M) Sdn. Bhd. (“SYABAS” atau “Syarikat Pengagihan Air”); dan
(ii) Syarikat Pengeluar Air
Selangor Sdn. Bhd. (“SPLASH”), Puncak Niaga (M) Sdn. Bhd. (“PNSB”) dan
Konsortium ABASS Sdn. Bhd. (“ABASS”) (“Syarikat-Syarikat Rawatan Air”).
Terdapat
juga sebuah lagi syarikat
rawatan air iaitu Konsortium Air Selangor Berhad (“KASB”) yang berlesen di
bawah Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 [Akta 655].
3.
Kerajaan Persekutuan akan memudah
cara (facilitate)
penstrukturan semula tersebut melalui peruntukan Perlembagaan Persekutuan, Akta
655 dan mana-mana undang-undang yang berkuat kuasa dan berkaitan.
4.
Pelaksanaan penstrukturan semula industri air dan urusan pengambilalihan
Syarikat-Syarikat Konsesi Air akan dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri Selangor
melalui—
(i) Kumpulan Darul Ehsan
Berhad (“KDEB”) membuat tawaran kepada pemegang-pemegang saham
Syarikat-Syarikat Konsesi Air pada harga indikatif sebanyak RM9.65
bilion. Pemegang-pemegang saham Syarikat-Syarikat Konsesi Air akan diberi
tarikh akhir sehingga 10 Mac 2014 untuk menerima tawaran KDEB;
(ii) harga indikatif KDEB
berjumlah RM9.65 bilion adalah terdiri daripada komponen yang berikut:
(a) nilai ekuiti ditambah
dengan pulangan sebanyak 12% setahun, menyamai jumlah RM1.972 bilion pada 31
Disember 2012; dan
(b) pinjaman dan bon
sedia-ada di bawah Syarikat-Syarikat Konsesi Air yang dianggarkan sebanyak
RM7.68 bilion pada 31 Disember 2012;
(iii) selain daripada tawaran
KDEB, Kerajaan Persekutuan melalui PAAB akan menyediakan peruntukan sejumlah
RM2 billion untuk membantu Kerajaan Negeri Selangor dalam urusan
pengambilalihan ekuiti Syarikat-Syarikat Konsesi Air. Sebagai balasan,
Kerajaan Negeri Selangor akan menyerahkan kepada PAAB “unencumbered” aset-aset
air, atau ekuiti dalam Water SPV milik
KDEB,(tertakluk kepada peratus ekuiti maksimum 30%), atas opsyen PAAB,
pada nilai RM2 billion;
(iv) serentak dengan
pengambilalihan Syarikat-Syarikat Konsesi Air oleh KDEB, jumlah pinjaman dan
bon sebanyak RM7.68 bilion akan diambilalih oleh PAAB sebagai bayaran (consideration) untuk pemindahan “unencumbered” aset-aset air,atau ekuiti
dalam Water SPV milik
KDEB (tertakluk kepada peratus
ekuiti maksimum 30%), atas opsyen PAAB, pada nilai yang sama di
bawah Syarikat-Syarikat Konsesi Air;
(v) Apa-apa isu yang berbangkit dalam menentukan nilai aset di bawah
perenggan (iii) dan (iv) yang tidak dipersetujui antara Kerajaan Negeri Selangor,
KDEB dan PAAB hendaklah dirujuk kepada penimbangtara bebas yang bakal
ditentukan secara bersama di antara semua pihak;
(vi) Kerajaan Persekutuan
melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) akan memberi kebenaran dan
kelulusan berkenaan pengeluaran lesen perkhidmatan serta mana-mana kelulusan
yang berkaitan dengan industri air di bawah Akta 655 kepada Kerajaan Negeri
atau KDEB;
(vii) pihak Kerajaan
Persekutuan melalui Kementerian Kewangan dan sebagaimana amalan penstrukturan
semula air di negeri-negeri yang terdahulu akan memberikan pelepasan ke
atas duti setem yang berkaitan dengan sebarang perjanjian dan pemindahan
aset-aset yang timbul daripada pelaksanaan penstrukturan semula industri
bekalan air;
(viii) Kerajaan Persekutuan
akan menubuhkan suatu jawatankuasa yang akan turut dianggotai oleh wakil
Kerajaan Negeri Selangor bagi tujuan pelaksanaan pembangunan LRAL2; dan
(ix) Kerajaan Persekutuan
telah mengenal pasti dan sedang melaksanakan projek-projek mitigasi yang
bersesuaian bagi membantu menangani masalah bekalan air di Selangor, Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur dan Wilayah Persekutuan Putrajaya sehingga LRAL2
beroperasi. Kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan amaun sebanyak
RM909 juta bagi maksud tersebut.
5.
Sebagai balasan dan bagi maksud
melaksanakan Perjanjian Jual Beli Air Mentah antara Kerajaan Negeri Pahang dan
Kerajaan Negeri Selangor, Kerajaan Negeri Selangor hendaklah—
(a) memastikan semua kelulusan dan kebenaran
yang berkaitan atau perlu berhubung pembangunan LRAL2, termasuk kemudahan
berkaitan sistem pengagihan bekalan air terawat dan kemudahan lain yang
berkaitan, hendaklah diberikan oleh Kerajaan Negeri Selangor dan pihak-pihak
berkuasa yang berkenaan. Kelulusan dan kebenaran yang dimaksudkan yang
hendaklah termasuk dan tidak terhad kepada pengambilan
dan pendaftaran tanah, permit penggunaan tanah rizab hutan diproses dan
diluluskan dalam tempoh tiga puluh (30) hari dari tarikh Memorandum Persefahaman
ini dan kebenaran merancang hendaklah dikeluarkan dan mula berkuat kuasa
selewat-lewatnya pada tarikh Memorandum Persefahaman ini; dan
(b) memastikan bahawa semua kelulusan serta
kebenaran yang berkaitan atau perlu (sama ada sedia ada dikenal pasti atau yang
berbangkit atau susulan) berhubung pelaksanaan LRAL2 daripada Kerajaan Negeri
Selangor atau pihak-pihak berkuasa yang berkenaan hendaklah bersifat mengikat
dan tidak boleh batal(binding and irrevocable) dan berkuat kuasa sepenuhnya dalam apa jua
keadaan dan tidak boleh ditarik balik, dibatalkan, digantung atau diubahsuai
melainkan atas permohonan atau permintaan Kerajaan Persekutuan.
6.
Tiada apa-apa dalam Memorandum Persefahaman ini boleh menjejaskan hak mana-mana
pihak kepada Memorandum Persefahaman ini untuk mengambil tindakan yang perlu
yang sewajarnya demi untuk melindungi kepentingannya menurut Perlembagaan
Persekutuan atau undang-undang yang berkaitan.
UNTUK DAN BAGI PIHAK KERAJAAN MALAYSIA
………………………………………….…………….
YB Datuk Seri Panglima Dr. Maximus
Johnity Ongkili
MENTERI TENAGA, TEKNOLOGI
HIJAU DAN AIR
|
UNTUK DAN BAGI PIHAK KERAJAAN
NEGERI SELANGOR
……………………………….………..………….
YAB Tan Sri Dato’ Seri Abdul Khalid Ibrahim
DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR
|
No comments:
Post a Comment