steadyaku47

Thursday 12 April 2018

Those Royal Guys Down South...


If you haven't already read about it......
Azam Aziz
1 hr near Johor Bahru, Malaysia · 

Apa kes sebenarnya Pendakwaraya v Kamal Hisham Jaafar yg sedang di bicarakan di Mahkamah Sesyen Johor Bahru ni?
Beliau di tuduh atas kapasiti beliau sebagai Pengarah Syarikat Southern Ads Sdn Bhd (SASB) di Mahkamah Sesyen Johor Bahru sejak setahun yang lepas atas 17 pertuduhan meliputi 3 kategori kesalahan iaitu :-
i) 4 pertuduhan Pecah Amanah Jenayah berjumlah RM733k
ii) 4 Pertuduhan di bawah Akta Syarikat kerana gagal mengisytihar kepentingan beliau dlm mesyuarat Pengarah dlm beberapa sykt lain yg berkontrak dgn syarikat SASB
iii) 9 pertuduhan menerima wang hasil aktiviti haram yg jumlah keseluruhannya sebanyak RM149,538
Utk rekod, terdapat 2 orang Pengarah SASB ketika tarikh pertuduhan iaitu Kamal Hisham Jaafar dan DYMM Sultan Ibrahim Iskandar.
Konflik atr Kamal dan Sultan Ibrahim bermula selepas kemangkatan Almarhum Sultan Iskandar 
Beberapa kejadian berlaku sehingga Kamal terpaksa melarikan diri ke Dubai demi keselamatan diri dan keluarga beliau.
Namun beliau di tangkap ketika transit di Singapura pada 2 September 2015 dan sejak itu sehingga kini telah hampir 1000 hari permohonan beliau utk di ikat jamin di tolak oleh mahkamah menyebabkan beliau merupakan tahanan paling lama dalam sejarah Malaya di tahan di penjara sebelum di sabitkan kesalahan.
Tiada Hakim di Johor dan di Mahkamah Rayuan Putrajaya yg berani memberikan perintah ikat jamin ke atas Kamal Hisham sementara perbicaraan berlangsung. 
Sedangkan mrk yg di tuduh membunuh, merogol menyamun dan merompak serta melakukan rasuah serta pecah amanah berjuta2 RM pun di berikan ikat jamin oleh Mahkamah, tetapi Kamal yg di tuduh melakukan pecah amanah RM733k tidak pula di berikan ikat jamin.
Telah setahun perbicaraan berlangsung dan Pendakwaraya telah memanggil 25 org saksi utk membuktikan kes.
Pembelaan menggunakan seksyen 114(g) Akta Keterangan ke atas kes pendakwaan kerana mrk gagal memanggil Sultan Johor sbg saksi pendakwaan. Justeru pembelaan menghujahkan berlakunya kecacatan dlm kes pendakwaan krn terlalu banyak komunikasi dan transaksi peribadi berlaku antara Kamal dgn Tuanku sahaja. Utk membuktikan kes pecah amanah terhadap Kamal, peguambela telah menghujahkan bahawa wajib utk pendakwaan memanggil Sultan Johor sbg saksi pendakwaan.
Namun, Sultan gagal di panggil oleh pendakwaan dan Kamal di perintah membela diri.
Kamal telah di perintahkan membela diri atas kesemua pertuduhan dan hari ini adalah hari ke-empat Kamal memberikan kenyataan pembelaannya secara bersumpah melalui kandang saksi.
Dalam ucapan pembukaan Pembelaan, Peguam Dato Shaharudin Ali menyatakan kpd mahkamah bahawa Pembelaan akan mencabar kes pendakwaan yang di sifatkan satu konspirasi terancang oleh pihak2 yg berniat jahat terhadap Kamal untuk menganiaya beliau bagi memastikan beliau terus merengkok dlm penjara. 
Pembelaan juga akan mengemukakan motif jahat Sultan Ibrahim yg ingin menghukum Kamal kerana keengganan Kamal mematuhi beberapa titah baginda berkaitan pembahagian harta pusaka Almarhum dan keengganan Kamal mengesahkan perceraian atr Almarhum dengan Sultanah Zanariah.
Kesemua konspirasi ini akan di jadikan asas utama pembelaan Kamal Hisham dlm kes ini.
Jadi inilah ringkasan kes yg sedang di bicarakan di Mahkamah Sesyen Johor Bahru.
Kamal akan menyambung keterangan beliau jam 9 pagi esok sehingga jam 3.30 ptg.
MAHKAMAH TERBUKA UTK ORANG AWAM
Ramai2 boleh hadir masuk utk mendengar sendiri keterangan kes pembelaan Kamal.
Kes esok menarik utk di ikuti sendiri oleh anda kerana Kamal akan mendedahkan motif dendam Tuanku terhadap beliau termasuk Kamal akan mendedahkan semua skandal seks Tuanku dengan isteri2 orang dan samada benar Kamal pernah menampar baginda suatu ketika dulu.
Kamal juga akan mendedahkan hasil pertemuan dan komunikasi beliau di Dubai dgn Tun Dr Mahathir dan DS Ahmad Zahid Hamidi.
Nak dengar datang sendiri lah esok.
Kat Mahkamah ni semua cerita akan terbongkar. 
Dan Kamal telah bersumpah dari kandang saksi apa yg di katakannya adalah benar, tiada yg tak benar melainkan benar belaka.
Jika Kamal berbohong di kandang saksi, beliau boleh di sabitkan dengan kesalahan jenayah melakukan sumpah bohong.
Jumpa esok.

No comments:

Post a Comment