steadyaku47

Friday 1 February 2013

Therefore, Arabs like Syed Hamid Albar and myself, Achehs like Sanusi Junid, Indians like Kader Sheikh Fadzir and Nor Mohamed Yakcop, Bugis's like Najib, Minangs like Rais Yatim, Jawas like Mohamad Rahmat, and other from Madura, Pulau Buyan, Siam, Burma, Yunnan (China) and Philippines are conveniently being declared as Malays.

steadyaku47 comment: The following post was forwarded to me by Tang and we would like to share this with our friends. English translation (not done by me but by another of our friends) follows the original Malay posting. Tqs Tang.
 


Syed Imran is an Arab-Malaysian born in Penang, Malaysia, ex-Bernama journalist(1971-1998) and former press secretary to Minister in PM's Department. 

 Click here for Syed Imran's blog KUDA RANGGI 



Antara pendatang dan penumpang


Pada mulanya saya agak keberatan nak ulas kekecohan yang berpunca ekoran daripada kenyataan ketua UMNO bahagian Bukit Bendera, Pulau Pinang bernama Ahmad bin Ismail. Sama ada benar atau tidak apa yang didakwa dikatakan olehnya mengenai rakyat Malaysia keturunan Cina bukan persoalannya kerana isu tersebut sudahpun merebak dan mengapi-apikan keadaan.

Jika tidak ditangani dengan cermat, teliti dan bijak, isu itu boleh ditangguk dalam air yang keruh oleh anasir-anasir yang ingin melihat negara ini hancur serta mengundang campur tangan kuasa asing. Dalam zaman dunia tanpa sempadan dan liputan meluas dan segera oleh media elektronik antarabangsa, apa yang berlaku di sesebuah negara itu tidak dapat disembunyi atau dinafikan.

Isu pokok yang dibangkitkan oleh Ahmad Ismail membabitkan persoalan "menumpang" iaitu rakyat Malaysia keturunan Cina adalah penumpang di negara ini. Beliau menjelaskan bahawa ia merujuk kepada zaman pra-Merdeka. Bagaimanapun, sensitiviti rakyat Malaysia keturunan Cina telah terguris.

Saya tidak mengenali secara peribadi Ahmad Ismail, tetapi kenal agak rapat dengan Allahyarham abangnya, Abdul Rahim Ismail, pemilik Syarikat Pembinaan Rahim yang pada satu ketika dahulu agak terkenal sebagai sebuah firma pembinaan Bumiputera yang unggul di Pulau Pinang. Saya tidak tahu apa dah jadi dengan syarikat itu selepas Abdul Rahim meninggal dunia.

Secara peribadi, saya tidak setuju dengan apa yang didakwa dikata oleh Ahmad Ismail atas beberapa sebab.

Bagi saya, hampir 90 peratus rakyat Malaysia, khususnya di Semenanjung, adalah pendatang dan kita semua sebenarnya menumpang hidup di bumi Allah. Kita bukan pemilik kekal tetapi hanya menumpang.

Sebagai contoh, saya sendiri adalah keturunan pendatang yang menumpang hidup di bumi bertuah ini. Datuk nenek di sebelah bapa saya berhijrah dari Makkah dan dari Brunei ke sini manakala di sebelah ibu pula dari Hadhramut, Yaman. Kami adalah pendatang dan penumpang sama seperti hampir semua penduduk negara ini khususnya di Pulau Pinang.

Bagi Ahmad Ismail, dia juga datang dari keluarga pendatang dan menumpang hidup di negara ini. Ahmad Ismail tidak boleh menafikan hakikat bahawa datuk neneknya adalah pendatang dari India untuk menerokai penghidupan yang lebih baik dan selesa di bumi bertuah ini.

Perdana Menteri Abdullah bin Ahmad juga tergolong dalam kategori yang sama. Datuknya di sebelah ibu adalah pendatang dari wilayah Guandong, China. Pendek kata, datuk Pak Lah iaitu bapa Allahyarhamah Kailan bernama Hassan Salleh atau Hah Su Chiang adalah seorang pendatang. Beliau berhijrah ke Tanah Melayu dari wilayah Guandong (Kwantung) pada pertengahan abad ke-19 dan menetap di Bayan Lepas sebagai pekebun getah, pesawah padi dan kemudian saudagar intan berlian.

Najib Tun Razak, Timbalan PM juga berasal daripada keluarga pendatang iaitu dari Sulawesi, Indonesia atau lebih senang disebut orang Bugis manakala sepupunya Hishamudin Hussein tidak terlepas daripada darah keturunan Turki.

Datuk nenek mantan PM Tun Dr Mahathir Mohamad juga pendatang dari Kerala, India manakala ibu Almarhum Tunku Abul Rahman berasal dari negeri Siam (Thailand).

Kesultanan Melayu Melaka pun dibuka oleh orang pendatang dari Sumatra bernama Parameswara, seorang anak raja atau bangsawan beragama Hindu.

Dalam sejarah kesultanan Melayu, kita dapati ada yang ditubuh oleh pendatang dari Bugis dan ada pula dari Hadhramut selain dari Minangkabau.

Hampir semua orang Melayu di sini berasal dari luar Tanah Melayu tetapi diiktiraf sebagai "bangsa Melayu" oleh Perlembagaan Persekutuan. Kita adalah "Melayu mengikut takrifan Perlembagaan" iaitu beragama Islam, mengamalkan adat resam Melayu dan bertutur dalam bahasa Melayu. Malangnya, bahasa Melayu nampaknya dimatikan oleh orang Melayu (UMNO) sendiri apabila dinamakan sebagai bahasa Malaysia.

Oleh itu, orang Arab seperti Syed Hamid Albar dan saya, orang Aceh seperti Sanusi Junid, orang India seperti Kader Sheikh Fadzir dan Nor Mohamed Yakcop, orang Bugis seperti Najib, orang Minang seperti Rais Yatim, orang Jawa seperti Mohamad Rahmat dan yang lain seperti dari Madura, Pulau Boyan, Siam, Burma, Yunnan (China) dan selatan Filipina dengan mudah boleh diiktirf sebagai "Melayu".

Mereka diterima sebagai orang Melayu tidak kira sama ada mereka bertutur bahasa Melayu atau tidak di rumah umpamanya si Arab berbahasa Arab, si Jawa berbahasa Jawa dan si Minang berbahasa Minang atupun si Mamak berbahasa Tamil.

Bahasa-bahasa yang disebut itu bukan bahasa Melayu dan jika dilihat dari sudut Perlembagaan Persekutuan, tidak boleh diterima atau diiktiraf sebagai bangsa Melayu. Walau bagaimanapun, atas kepentingan dan faktor politik, semuanya diterima sebagai Melayu dan Bumiputera.

Oleh itu, adalah tidak adil untuk menuding jari kepada orang Cina yang juga kaum pendatang sama seperti orang Arab, India, Aceh, Minang, Batak, Mandailing, Jawa, Madura mahupun Bugis, sebagai menumpang di negeri ini. Kita tidak boleh menafikan bahawa sebilangan besar datuk nenek orang Cina telah berhijrah ke negeri ini semasa Kesultanan Melayu Melaka, bahkan kesultanan-kesultanan terdahulu di Kedah mahupun Terengganu dan Kelantan serta semasa Francis Light berjaya menipu Sultan Kedah untuk menduduki Pulau Pinang pada 1786.

Kita adalah kaum pendatang yang menumpang hidup di negeri ini. Golongan yang boleh diiktiraf sebagai orang asal atau anak bumi tulen adalah mereka yang kita kenali sebagai Negrito, Jakun, Semang, Jahut, Orang Laut, Orang Darat, Senoi dan suku kaum masyarakat Asli lain yang masih menjadi penghuni belantara.

Kita tidak harus lupa akan sumbangan dan pengorbanan semua kaum dan suku kaum untuk membangunkan Malaysia sama ada dari sudut ekonomi, kemasyarakatan, keselamatan dan yang paling penting kesepakatan dan perpaduan. Semua orang yang kena dan seharusnya membayar cukai, berbuat demikian tanpa mengira kaum atau asal keturunan, sama ada pendatang atau penumpang.

Kita semua adalah rakyat Malaysia.


Antara pendatang dan penumpang

(English Translation) 


At first, I was quite reluctant to comment on the mess created by the  statement made by Ahmad bin Ismail, the head of Bukit Bendera, Pulau Pinang UMNO Division. Whether he has made the statement regarding Malaysian Chinese is not the question anymore, as the issue has been spread and fire up the scene.

If it is not handled carefully and smartly, this issue can make the clear water become dirty, and give opportunity to parties that want to see this country crash and fall into the hand of foreigners. In today global world that has no boundary, the coverage by international electronic media make it difficult for any country to hide or deny a single event.

The main issue brought up by Ahmas Ismail revolves on the question
"squatter", that is, the Malaysian Chinese are squatters in this country. He explained that he was refering to pre-independence days. However, it had hurt the Malaysia Chinese' sensitivity.

I don't know Ahmad Ismail personally, but quite close with his elder brother that has passed away, Abdul Rahim Ismail, the owner of Rahim Construction Company that has once quite famous as a "Earth-Prince" construction firm in Pulau Pinang. I don't know what has happen to the company after Abdul Rahim passed away.

Personally, I don't agree with what Ahmad Ismail said for the following reasons.

For me, nearly 90 percent of Malaysians, especially those in Penisular, are immigrants, and we all actually the squatters on the Allah's land. We are not permanent owner, but just squat.

For example, I come from a family that squat in this fortunate land. My grandfather and grandmother on my father side migrated from Mecca and from Brunei to here, while on my mother side, she is from Hadramut, Yaman. We are immigrants and squatters, as to almost all people in this country, especially Pulau Pinang.

For Ahmad Ismail, he is also an immigrant coming from an immigrant's family and squat in this country. Ahmad Ismail cannot deny the fact that his grandfather and grandmother are from India who move to this country to seek better life in this fortunate land.

Our former Prime Minister Abdullah bin Ahmad Badawi is also the same. His grandfather on his mother side is coming from Guangdong, China. In short, Pak Lah's grandfather, Allahyarhamah Kailan, has a name Hasson Salleh or Hah Su Chiang, is a immigrant. He move to Tanah Melayu from Guangdong in middle of 19 century. He stayed in Bayan Lepas as a rubber estate worker, padi farmer and later became a diamond trader.

Najib Tun Razak, Prime Ministry, is also a descendent from
immigrant's family that come from Sulawesi, Indonesia, who is also a Bugis. Hishamudin Hussein cannot escape to the fact that there is Turki's blood in him.

Malacca Malay Sultanate was founded by an immigrant coming from Sumatra, Parameswara, a prince that practice Hindu.

In history of Malay Sultanates, we will know that some were founded by Bugis immigrants, while some from Hadramut and Minangkabau.

Almost all Malays that stay here are from outside Tanah Melayu, but are defined as "Malay Race" by the Federation Constitution. We are "Malay in definition by the Constitution" , that is, we are Muslim, we practice Malay customs and speak Malay language. Unfortunately, Malay language itself seems to be murdered by Malays in UMNO when they name it Malaysia language.

Therefore, Arabs like Syed Hamid Albar and myself, Achehs like Sanusi Junid, Indians like Kader Sheikh Fadzir and Nor Mohamed Yakcop, Bugis's like Najib, Minangs like Rais Yatim, Jawas like Mohamad Rahmat, and other from Madura, Pulau Buyan, Siam, Burma, Yunnan (China) and Philippines are conveniently
being declared as Malays.

They are accepted as Malays no matter they speak Malay or not in their family like those who speak Arabs, Jawas that speak Jawa and Minangs that speak Minang or Mamak that speak Tamil.

These languages are not Malay if we look from the perspective of Federation Constitution, so they should not be declared as Malays. But, for the benefits and political factors, all are accepted as Malays and "Bumiputras".

It is not fair to point to Chinese as immigrants while Arabs, Indian,
Achehs, Minangs, Bataks, Mandailings, Jawas, Maduras, or Bugises are also immigrants in this country. We cannot deny that most of the Chinese's grandfather and grandmother have migrated to this country since Malacca Malay Sultanante, some during Kedah Sultanate, Terengganu Sultanate and Kelantan Sultanate. After Francis Light conned the Kedah's sultan and grabbed Pulau Pinang in 1786, more Chinese came here.

We are all immigrants that squat in this country. Only Negrito, Jekun, Semang, Jahut, Orang Laut, Orang Darat, Senoi, and other indigenous peoples can be considered as the original populace in this country.

We should not forget the contributions and sacrifices of all races that develop Malaysia in all aspects, including economy, social, safety and the most important thing, unity. All have to pay tax, and all have to do this, no matter if you are descend from immigrants or squatters.



3 comments:

  1. Syed Hamid Albar is not an "Arab". His Arab blood has been diluted. So don't insult those with 100% Arab blood.

    All the chaps you talk about have diluted blood. So, what does that make them? Chap cheng?

    ReplyDelete
  2. Before one calls another an immigrant or pendatang, please...please..lah GO and have a good LOOK in the MIRROR first. The group 'clasified" as Bumiputra is of political-making, nothing else. Created by these bloody UMNO buggers. To me, just call all of us Malaysians and be done with it. As everyone has a stake in this beloved country and no single race or religion is superior to one another. UMNO politics is pushing all of us back into the cave-man era.

    ReplyDelete
  3. The devil in all this is the NEP.Foreign investors keep reminding us that the NEP may not be able to build a Strong, Stable and Sustainable Economy. But a Strong, Stable and Sustainable Economy will be more than able to build a Strong, Stable, and Sustainable NEP.

    ReplyDelete