steadyaku47

Thursday 3 November 2016

Sopian Ahmad : Berhati hatilah dengan apa yang sedang dilakukan oleh kepimpinan regim najib ini.


Penjajahan paling senang oleh sesebuah kuasa asing keatas sesuatu bangsa pada zaman ini boleh berlaku dalam bentuk beban hutang! Diberinya hutang besar besar dan kita diramaskannya!

Dulu dulu Malaysia memugar tanah dan membena estate kelapa sawit, getah dan koko dengan mengambil hutang dari Bank Dunia. Malaysia berjaya menggunakan hutang tersebut untuk meningkatkan pengeluaran export dan negara mendapat kekayaan bagi rakyatnya.

Kemudian datang pula kemudahan “Soft Loan” dari Jepun. Juga kita gunakan untuk projek perindustrian yang memperkayakan negara. Hasilnya Malaysia jadi negara pengeluar barang electronic terkemuka didunia.

Sekarang ini najib buat hutang negara sehingga berjumlah RM850 Billiun! Apakah projek yang kerajaan pimpinannya buat? Dimanakah tanah baru yang dipugar? Apakah barangan exports yang kita hasilkan dengan hutang tersebut?

Yes! Sekarang kita ada LRT yang berharga berbiliun ringgit. Ramai juga orang jadi kayaraya kerana nya. Sememangnya kita boleh naik LRT dalam bandar.

Baguskah naik LRT? Boleh jadi bagus kerana tak payah bawa kereta sendiri. Tetapi kalu traffik jam tak juga reda, bagaimana? Tidak kah cara lain kita boleh dipilih dan dilakukan untuk hapuskan traffic jam? Priority kita lagumana? Banyakkan bus atau berbelanja berbiliun ringgit untuk buat LRT?

Sekarang kita berhutang lagi untuk buat keretapi laju dari Bandar Malaysia ke Singapura. Hebat!

Tapi perlukah keretapi laju itu? Untuk siapa? Siapa yg untung?

Kosnya diberitakan mulanya hanya RM8 Biliun. Kemudian jadi RM43 Biliun. Tapi diwaktu MOU ditandatangani diantara PM najib dan PM Singapura kosnya dah melantun sehingga ke 60 Biliun. Beritanya kos muktamad mungkin akan meloncat sehingga RM 180 Biliun!!!!
[Rujukan http://www.financetwitter.com/]

Saya bukan tak suka pembangunan untuk memodenkan infrastruktur negara.

Pembangunan infrastrukture amat penting bagi pembangunan kita. Saya setuju. Tetapi saya mempersoalkan “KEUTAMAAN” yg diberikan atau “prirority” kerajaan najib ini.

Kalau sekolah dan hospital masih diperlukan mengapa keretapi laju yg kita utamakan? Berapa kerat dikalangan rakyat yang akan menikmati rasa hebat keretapi laju itu kalau masih ada ramai yg masih perlu menerima BR1M ala najib?

Yang paling kritikal ialah pembangunan seperti keretapi laju atau bangunan tinggi macam TRX itu yg menelan belanja beratus biliun bukannya merupakan “EXPORTS” yang boleh mendatangkan pendapatan atau revenue [foreign currency revenue] kepada negara. Negara dapat duit lebih hanya bila kita Export barang keluar negara. Buat bangunan tinggi dan kretapi laju hanya meningkatkan lagi IMPORTS dalam bentuk pekerja asing dan teknology. Kita keluarkan wang kenegara lain. Kita tidak kutip wang. Tidak seperti bila kita jual getah, bijih, kelapa sawit dan barang electronic kenegara asing. Dapat duit.

Ya lah ada yang berhujjah pelancung akan datang dan sewa bilik dan naik keretapi laju. Alhamdulallah kalau mereka datang ramai dan kita dapat balik modal yang beratus billiun itu. Tapi bandingkanlah apa yg kita dapat dan apa yg kita terpaksa belanjakan. Jangan lupa, selalunya duit dari pelancungan itu kadangkala nak maintain keretapi laju dan bangunan itu pun tak cukup! Lihat Dayabumi, apa jadi sekarang?

Point saya yg pertama tadi ialah penjajahan negara boleh terjadi melalui hutang besar. Bila kita terpaksa mengikut terma sipemberi hutang makanya melututlah Bangsa kita ini. Ingat China itu sistemnya Kominis.

Syarekatnya kepunyaan kerajaannya, bukan private sektor atau individu. Bolehkah kita bawa Kerajaan China kemahkamah kalau berlaku kemungkiran janji? Mahukah kerajaan China bersetuju dengan atau menghormati keputusan mahkamah? Bolehkah kita saman Kerajaan China?

PM najib dlm lawatan ke Negeri China telah menganugerahkan kontrak projek2 MEGA di Msia dgn termeterai 14 perjanjian dengan syarekat dan GLC China yg dilaporkan bernilai RM143.63 Billion.

Berhati hatilah dengan apa yang sedang dilakukan oleh kepimpinan regim najib ini.

No comments:

Post a Comment