steadyaku47

Tuesday 4 April 2017

Pak Oncu : CERITA DARI JIJU Korea Selatan



Di Korea Selatan berbual dengan para peniaga disini. Dia merasa pelik dengan polisi Kerajaan Malaysia membawa pelabur China tanpa berfikir panjang masa depan rakyatnya. 
Belajarlah dengan pengalaman Korea Selatan menerima pelaburan China di Pulau Jiju tujuh tahun yang lalu. Di mana China tidak akan membuat pelaburan jika tidak ada kepentingan China sendiri. Semuanya diutamakan syarikat dari China, jarang dia hendak memberikan peluang kepada Syarikat tempatan.
Di Malaysia, mampukah rakyat Malaysia menaiki kereta api laju itu? Sebab taraf hidup orang Malaysia bukan pendapatan tinggi. Maka siapa yang menaiki keretapi itu? Jawabnya orang luar.
Apa berlaku di Jiju?.. syarikat pelaburan China membeli tanah2 di Jiju akhirnya semua tanah di Jiju dimiliki oleh syarikat dan orang China. Akhirnya orang Korea di Jiju jadi merempat. Dapat pekerjaan taraf rendah sahaja, Semua pekerjaan atasan jarang dapat ditembusi oleh orang Korea.
Jika di Jiju ada kepentingan Amerika, dimana senjata peluru berpandu disimpan disana. Pelaburan China masih bertahan. 
Sekira di ambil apa berlaku di Malaysia. Ada kemungkinan kemasukan pelaburan China, Banyak muslihat perebutan hak di Laut China Selatan dan pertahanan hadapan China masa depan dan kepentingan Minyak dan Gas di Asia Tenggaraa.
Sebelum berpisah kawan saya di Korea, berpesan.. waspada dengan pelaburan China. Dia ada muslihat..
Seoul, South Korea
Mac 21,2017.





No comments:

Post a Comment