steadyaku47

Saturday 30 September 2017

"Berani kerana Benar" Civil Servant?




Those days of the "berani kerana benar" Civil Servants seems to be a thing of the past...until now. Is this man an indication of things to come for this corrupt BN government? Are we to see the return of Civil Servants who will speak their mind against the abuse and use of public office by government ministers? Time will tell ...but what we hear him say about SPRM and what we hear him say about what he thinks of what the government he works for is doing as being a waste of money, is a breath of fresh air in the nauseating atmosphere of corruption and abuse of public office for political gain that now exists in this corrupt BN government. ....or will we see another "early retirement", "transfer" or "promotion" of this man to shut him up?


Comment : 


Bila Ketua Jabatan Serang Menteri.
Sebagai bekas penjawat awam. Saya agak terperanjat dengan kenyataan Ketua Pesuruhjaya SPRM yang menyerang seorang Menteri dengan membidas secara terbuka. 
Di mana silapnya? Mungkin sistem perkhidmatan awam amalan bertahun2 sejak Merdeka sudah di hapuskan. Apakah yang telah di hapuskan? Ia itu kursus penjawat awam tidak kira status pangkatnya melalui kursus dan latihan sejak dia mula menyertai perkhidmatan di INTAN tanpa kecuali dia berada di jabatan atau agensi kerajaan. Dan menghadir kursus adalah antara KPI kenaikan pangkatnya.


Sebenarnya setiap anggota perkhidmatan awam kena memahami perintah am yang menjadi garis panduan yang mana boleh dan tidak di lakukan oleh seorang penjawat awam yang gajinya di bayar oleh Parlimen.
Soalan 'Siapa Menteri' adalah satu soalan angkuh dan biadab seorang penjawat awam. Dalam sistem perkhidmatan awam. Pegawai Kerajaan di larang malah di tegah membuat kenyataan terbuka atas dasar2 yang hendak dibuat oleh Kerajaan.
Akta tugas Menteri 1961 jelas menyatakan. 'Seorang Menteri hendak melaksanakan dasar2 yang dipersetujui oleh partinya dengan keputusan Kabinet. Dia hendaklah dibantu oleh seorang Ketua Setiausaha yang memberikan nasihat kepadanya tetapi Menteri boleh menolak nasihat Ketua Setiausaha itu'. itu jelas.
Tindakan Ketua Pesuruhjaya ini sangat memalukan sistem pertadbiran dan perkhidmatan awam Malaysia dan juga memalukan 'Najib Razak Admintration' yang dilihat sudah hilang kawalan terhadap pegawai tertinggi penjawat awam.
Perlu di ingat bahawa setiap serangan penjawat awam di Parlimen akan di jawab oleh seorang Menteri yang dberi tanggungjawab menjaga portfolio jabatan dan agensi badan berkanun itu. Itu sebab setiap kesilapan penjawat awam adalah tanggung Menteri mengambil tanggungjawab di Parlimen. 
Maka kini jrakyat mengambil perhatian apa tindakan Najib Razak selaku Ketua Kerajaan Awam dalam serangan terbuka salah seorang Menterinya dan apa pula tindakan Ali Hamsa selalu Ketua Setiausaha Negara yang semua penjawat awam dibawah bidang kuasanya.
Berani Najib Razak dan Ali Hamsa mengambil tindakan tatatertib kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM yang celupar ini? Sama2 kita tengok the ending story. Nasi sudah menjadi bubur.
Tengku Adnan Tengku Mansor Ismail Sabri YB Ds Shahidan KassimiIdris Jusoh Shabery CheekDato' Seri Jamil Khir
Sunway Putra Mall
Sept 28, 2017
Jam 6.50PM.



Ahmad Rahman He was just angry because the minister wanted to establish another agency to overseer his job.....in reality the people are unhappy about him going after the chicken feeders but the hippo and elephant corrupters are left to enjoy life...in fact can play the tune to which he will immediately dance to.
The situation is now like dog eat dog within the hungry pack.


No comments:

Post a Comment