steadyaku47

Saturday 31 May 2014

Sebab itu lah Bangsa2 lain masih ada HAK untuk menyoal hak pendidikan Bumiputera!

Comment by Wan Imran Chik



         Wan Imran Chik Kelakarlah komen2 Melayu2 BENGONG kat sini. Yang peliknya kalau dah RAMAI yang Berjaya konon dari UiTM di kalangan2 Dato-Dato, Datuk, Dato' Seri, dan juga Tan Sri yang ada sekarang ni, yang PELIKnya kenapa mereka tidak menyumbang kembali kepada UiTM semula?
        
         Kalau BETUL nak jadikan HAK BUMIPUTRA untuk Pendidikan Bumiputra, kenapa perlu UiTM di BIAYAI menggunakan DANA WANG KERAJAAN yang datangnya juga dari Hasil Cukai yang di bayar oleh hasil Titik Peluh bangsa2 lain???
        
         Sebab ITU lah Bangsa2 lain masih ada HAK utk menyoal. Kalau buat macam Kolej atau Sekolah2 Vernakular Cina di Malaysia di mana ia DI BIAYAI 100% oleh Dana Wang Hasil Kutipan sumbangan dari golongan2 Melayu2 dan Bumiputra yang BERJAYA, dan tapak Tanah pun juga di beli dan menjadi Milik misalnya sebuah Persatuan Pendidikan Melayu/Bumiputra misalnya dan BUKAN tanah kerajaan. Kalau macam tu, BARU lah bangsa2 lain TAK ADA HAK nak menyoal, sebab Tanah, Bangunan dan Pembiayaan semuanya milikan PERSENDIRIAN samada Individu mahupun sebuah Kesatuan.
        
         MALU lah sikit, dah Abad ke 21 dah, Melayu yang BERJAYA kata dan RAMAI konon yang berharta dan berpangkat, tapi isu Pembangunan dan Pendidikan Melayu/Bumiputra masih di BIAYAI sepenuhnya oleh Kerajaan semata-mata dan bukan menjadi Tanggungjawab Komuniti orang2

Melayu/Bumiputra Keseluruhan seperti apa yang di amalkan oleh Bangsa Cina SEBELUM Merdeka lagi pun??? Itu persoalannya sekarang. Kalau TUKAR cara pembiayaan dan Hak Milik Bangunan dan Tanah, mesti tak ada sesiapa soal lagi dah kan?



Masalahnyer wahai Melayu2 BODOH...ia menjadi HAK sekiranya ia TIDAK melibatkan WANG CUKAI yang juga turut di KUTIP oleh golongan BUKAN Melayu dan BUKAN Islam tetapi mereka dan anak2 mereka TIDAK dapat menikmati kemudahan yang SAMA.
        
         Itu bukan HAK lagi dah, itu TIDAK ADIL namanyer.
         
Kau ingat SEMUA SRJK atau SJK mendapat bantuan penuh Kerajaan ker??
        
         Belajar Sejarah sikit lah. Sesetengah Sekolah Cina di Malaysia ini tubuhkan SEBELUM Merdeka lagi ketika Zaman British lagi.
        
                  Nak persoalkan aku lebih baik ENGKAU tu belajar mengenai sejarah Pendidikan Bangsa2 lain di negara ni yang boleh memberikan PELAJARAN SEDIKIT mengenai kesatuan mereka dan juga antara sebab Kemajuan Mereka juga berbanding Bangsa kita yang Tamadun pun lebih kebelakang berbanding mereka. Jangan nak buat Bodoh Sombong sebab sifat ITUlah yang di bawa oleh pemimpin UMNO sekarang yang menyebabkan Melayu masih mundur sebab enggan utk BELAJAR dan mengambil iktibar dari contoh yang BAIK




















Melayu/Bumiputra Keseluruhan seperti apa yang di amalkan oleh Bangsa Cina SEBELUM Merdeka lagi pun??? Itu persoalannya sekarang. Kalau TUKAR cara pembiayaan dan Hak Milik Bangunan dan Tanah, mesti tak ada sesiapa soal lagi dah kan?


No comments:

Post a Comment