steadyaku47

Friday 26 April 2013

NAJIB TIPU : BAGAIMANA RAKYAT FAKIR DAN MISKIN BEROLEH KEUNTUNGAN BILA HARGA MINYAK DITURUNKAN

TERIMA KASIH KAPADA Farinordin Ibrahim

BAGAIMANA RAKYAT FAKIR DAN MISKIN BEROLEH
KEUNTUNGAN BILA HARGA MINYAK DITURUNKAN

1) Bila harga minyak diturunkan, semua orang dapat beli minyak yg lebih murah - pemilik motorsikal, kereta, kecil dan besar, pemilik teksi, pemilik bas, pemilik bot, serta pemilik lori dan trailer, plet A, B. dan C.
2) Bila ini berlaku, kita akan dapat kos tambang yg lebih murah, sama ada untuk berjalan2, melawat keluarga, mengikat silaturrahim, berniaga atau utk pelajar2 pergi balik ke pusat pengajian.


3) Paling utama, dan yang paling ketara ialah kos pengangkutan barang2, dari ladang hingga ke pengguna akan turut turun. Adakah mungkin peniaga2 tak mau menurunkan kos? Dalam ekonomi persaingan bebas, industri2 pasti menurunkan kos utk mendapatkan pelanggan. Dgn harga yg tinggi pelanggan akan 'lari' kpd penjual lain.
4) Akan berlaku 'kesan berganda' (multiplier effect) dalam ekonomi, yg melibatkan semua industri2 dalam negara. Untuk memahami kesan ini, kita ambil contoh penjual nasi lemak. Selain perkhidmatan dan produk yg lebih murah kpd pengguna, ia juga 'menghidupkan' peniaga2 beras, ikan bilis, cili, kertas bungkus dll yg ada kaitan dgn nasi lemaknya. Jadi, walaupun dia cuma menjual nasi lemak, tapi, dia telah menghidupkan sama industeri2 lain, yg kait mengait antara satu sama lain.
5) Orang2 miskin akan menikmati sama harga barangan, makanan, perkhidmatan yang lebih murah. Ini bererti kuasa belinya juga telah naik. Dengan nilai wang yg sama dulu, kini dia boleh membeli lebih banyak atau lebih banyak pilihan.
6) Jadi, siapa kata penurunan harga minyak cuma menguntungkan orang kaya? Yang berkata demikian, sama ada tak tahu asas2 ekonomi, atau sengaja tidak menggunakan akal, atau memang benak. Fikir2kanlah.

No comments:

Post a Comment