steadyaku47

Wednesday 29 November 2017

Dari Jakarta : Kelohan Malaysian Diaspora



(Saya bukan penulis malah bahasa Inggeris saya tidak bagus)'Unsung Heroes/Pejuang tidak memerlukan tepuk gemuruh':Ikhlas 'Malaysian Diaspora')

Terlalu kecil diri ini untuk berkata sebagai 'Pejuang Bangsa/Patriotik'.Kita berdiri diantara gendang 'Perang Politik' yang tidak pernah saya fahami tapi sangat dimengertikan dan diamalkan oleh ramai 'Pejuang kantong/Non ethic Political Survival'.

Ketika kita bermastautin di luar negara(Residing/berkerja ataupun seketika diluar negara),yang kita bawa adalah jiwa dan semangat 'Ibu Pertiwi'.

Ada diantara kita dilantik sebagai wakil negara(Diplomat),tapi hanya mementingkan satu pihak,bukan pentingkan Negara dan Bangsa yang beliau hanya tahu bercakap politik dan tidak bertindak sebagai 'Diplomat' yang berwibawa.

Yang kita perlukan Diplomat/Wakil Kerajaan yang baik dan jalankan tugas sebagai wakil kerajaan yang menjaga maruah Kerajaan yang di lantik oleh rakyat bukan jalankan tugas sebagai wakil satu parti politik.

Mungkin saya kurang memahami tugas seorang Diplomat tapi apa yang saya faham tugas seorang Diplomat adalah untuk Negara.Dan ada ketika seorang Diplomat tidak menyukai warganegara nya sendiri yg tinggal dinegara dimana Diplomat tersebut 'bertugas',maka warganegara tersebut akan dipinggirkan atau difitnahkan.

Para Diplomat sering lupa kami para 'Malaysian Diaspora'lah yang sedikit sebanyak membantu ekonomi Negara serta juga menjaga maruah Bangsa dan Negara. Anda Diplomat datang dan pergi.Sebahagian dari kami akan tetap berada diNegara yang anda ditugaskan.

Jangan lupa 'Jalur Gemilang' didada kami bukan saperti anda yang jadi 'Jaguh kampong dan Jaguh Kantong celana',takut nanti celana akan dilondehkan.

Salam Hormat Malaysia dari kejauhan.


No comments:

Post a Comment