steadyaku47

Sunday 20 September 2009

Cakap Cakap...what now? (a translation into Bahasa)



ALL THAT IS NECESSARY FOR THE TRIUMPH OF EVIL IS FOR GOOD MEN TO DO NOTHING. EDMIND BURKE (1729-1797)


Cakap cakap - bagaimana sekarang

Talk talk, what now? (by HUSSEIN ABDUL HAMID

Kita harus terus terang terhadap sesuatu perkara. Kenapa kita hendak UMNO dibuang? Cuma ini:

Kita ditipu oleh UMNO yang menguna masa mereka untuk memperkayakan dirinya.

Mereka menguna apa-apa sahaja yang mereka ada untuk mencapai itu. Ketuanan Melayu, status Bumiputra, Agama - apa jua sahaja tanpa hormatnya pun untuk yang telah meningal. Kenapa saya kata yang telah mati? Kalau Najib menghormati bapanya Tun Razak, beliau akan hentikan kerogolan dan kecurian negara kita oleh UMNO - sebuah parti yang Tun Razak pada masa dahulu adalah Presiden. Kalau dia menghormati yang telah meninggal, dia akan memberitahu kami apa yang telah berlaku kepada Kugan, kepada Teoh Beng Hock and lain-lain yang mati semasa bawah tahanan Kerajaan, Najib punya kerajaan.

Adalah susah untuk percaya bahawa yang ini telah berlaku selama beberap tahun dan masih berlaku pada masa kini. Adalah Rosmah dan Najib berbincang semasa serapan duit yang mereka boleh dapat dari sebutharga MINDEF? dari PKFZ? Dari peluang perniagaan F1 yang baru timbul? Adakah kawan-kawan mereka memberitahu (tanya) mereka "Dato Seri boleh saya buat proposal untuk Bengkel F1 di Sepang?" "Boleh say buat proposal macam mana kita boleh jual 'corporate advertising' untuk kereta F1 di Sepang?" Adalah ini benar-benar berlaku?

Adalah 'associates' Rosmah meronda menjual kebolehan mereka untuk dapat sebutharga kepada mereka yang baya kommission yang tingi sekali? Duit pendahuluan? Adakah orang niaga bermesyuarat yang dikendalikan oleh 'associates' Rosmah untuk menjumpa Rosmah untuk berbincang perniagaan dan cadangan mereka? Ya, semua ini telah berlaku semalam, hari ini dan akan terus berlaku pada masa depan.

Jadi, apakah Pakatan Rakyat boleh menyumbang? Selain dari kata singkat oleh Zaid Ibrahim tentang mendiri kabinet pembankang , tak ada apa-apa yang telah berlaku. Saya meminta Pakatan Rakyat sekarang membentukan Kerajaan pembangkang dicadang yang jadi alternatif kepada kerajan yang tak ada guna yang kami ada sekarang. Kerajaan bayangan itu akan memberi kepada kami apakah mereka boleh buat bila mereka menjadi kerajaan. Kerajaan menanti ini akan ada Menteri-menteri bayanganyang sangup melawan dengan 'counterpart'nya di kerajan sekarang and sedia berkuatkuasa bila masa datang. Mereka cuma ada kurang daripada 3 tahun untuk meyakinkan orang awam bahawa mereka sangup buat. Lebih awal, lebih baik.

Siapa akan menjadi Perdana Menteri, siapakah akan menjadi Naib Perdana Menteri, Menteri Kewangan, Menteri Ketahanan - Siap Menteri Besar Johor, Pahang atau Terengganu? Kamu adakah orang-orang untuk menenuhi jawatan-jawatan it? Kami hendak tahu supaya kami boleh nampak bagaimana prestasi semasa pembangkang. Berilah masa untuk mereka masa mencukupi untuk menyediakan dirinya untuk apa yang akan jadi - lebih penting, membolehkan rakyat 'merasakan' bagaimanakah kerajaan bawah Pakatan Rakyat. Jangan bimbang samada boleh dapat orang Melayu atau Cina atau India yang mencukupi - cuma dapat yang baik sekali yang ada. Bolehkah kamu buat demikian? Bolehkah kamu mendirikan Kerajaan Menanti? Kalau tidak, jadi kamu tidak sedia untuk membentukan Kerajaan yang akan datang.

Saya bimbang kami akan hilangkan momentum sedikit demi sedikit - tsunami Pakatan Rakyat yang menyapukan negara pada pilihan umum yang lepas telah menjadi air pasang.meliputi pantai Barisan Nasional sahaja. Ini tidak boleh diterima.

Pakatan Rakyat ada semua senapang yang perlu untuk memulakan tsunami semula. Teoh Beng Hock sedang menjadi 'blip on the horizon'. Kugan hampir dilupakan. MACC telah diberitahu oleh kami bahawa kami tidak akan mengizinkan mereka buli kami - kami perlu menguburkan mereka. PDRM? Membongkahkan rasuah mereka. Ambil video-video mereka merompak kami sampai buta - cetakkan di Internet - kalau kamu tak boleh buat bagitu di Malaysia, hantarkan kepada saya (husseinhamid@y7mail.com) dan saya akan certakkan dalam blog saya. Kalau kamu diminta untuk bayar RM50 supay kamu tidak akan didenda sebanyak RM300, berilah tetapi semasa buat bagitu, rakamkan dalam kamera dan membonkahkan mereka.

Cakap-cakap semua tentang pihak agama yang berkuasa tentang menangkap orang Islam yang minum arak and ditangkap bagi khalwat. Hei orang bodoh kamu - pergilah kepada kelab-kelab malam dangdut, palor-palor urutdan pusat-pusat spa dan pusat-pusat kesihatan dimana perempuan-perempuan Melayu adalah cuma satu cen sedozen (murah), pergilah ke hotel-hotel lima bintang, disko-disko and ikutlah orang besar UMNO - tengoklah apa yang mereka buat - kamu adalah kerja senang. Kamu tidak akan ada pegawai-pegawai mencukupi untuk melakukan kerjanay.

Dan atas semua ini adalah Najib. Pelawaklah Perdana Menteri ini. Kalau kamu setuju dengan apa yang saya menulis, memberitahulah sebanyak mungkin orang membaca bab ini yang mungkin. Emailkannya, kaitkan (link) bab ini, cetakkannya dan menyebarkannya - pastikan khabar ini dapat sampai kepada ramai.

Kami hendak mengubahkan Kerajaan Barisan Nasional keran mereka merompakkan wang-wang kami yang kami dapat dengan susah-payah.

Kami akan undi Pakatan Rakyat - tetapi mereka mesti tunjukkan mereka sanggup ambil alih daripada Barisan Nasional. Beritahu kami siapa antara kamu yang akan membentukkan Kerajaan Menanti - Kabinet bayangan. Apakah polisi-polisi kamu? Apa yang kamu akan melakukan bila kamu jadi kerajaan?

Jadilah kawan, biarlah dari kamu yang berada bersama saya tentang ini memulakan tsunami kami sendirinay - biarlah kami bersatu. Kalau kamu ada apa-apa untuk sebut, hantarlah fikiran kamu. Kalau perlu, saya akan melukis secara saya sendir dan cetakkan pada blog ini. Saya berjanji kepada kamu - apa jua kamu hantar kepada saya akan menjadi antara kamu dan saya sahaja, dan akan tetap bagitu, selain kalau kamu hendak yang lain. Biarlah kami memulakan perjalanan bersama dan bergerak menuju ke pilihan raya yang akan datang. Untuk sekarang kami pandang kepada Bagan Pinang. Apakah kamu akan buat? Tolong beritahulah saya.

No comments:

Post a Comment